Wednesday , 20 September 2017 / چهارشنبه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
اخرین مقالات
نفس زکیّه کیست ؟

نفس زکیّه کیست ؟

نفس زکیّه کیست ؟

یکی دیگر از علائم و نشانه های حتمی « قتل نفس زکیّه » است . چنانکه امام صادق ( ع ) فرمود : « پیش از قیام قائم ( ع ) پنج علامت حتمی است : یمانی ، سفیانی ، صیحه ی آسمانی ، قتل نفس زکیّه ، فرو رفتن ….. » ۱

و شیخ مفید ( ره ) از امام باقر ( ع ) روایت می کند که فرمود : « فاصله ی بین قتل نفس زکیّه و ظهور قائم ( ع ) بیش از پانزده شبانه روز زیادتر نیست . » ۲

مقصود از نفس زکیّه ، نفس کامله ی پاک و پاکیزه است . کلمه ی « زکیّه » از ریشه ی « زکی » به معنای « رشد کرد و پاکیزه شد » می باشد . و مقصود از « رشد » در اصطلاح اسلامی ، تکامل با علم و اخلاص و فداکاری است ؛ و ممکن است با دقت بیشتری برای کمال دو معنی در نظر بگیریم :

معنای اول : کمال ، عبارت است از آنچه خواسته ی اسلام است از یک فرد مسلمان که در درجه ی بالای ایمان و اراده و از خود گذشتگی باشد ، بنابراین مقصود از نفس زکیّه یکی از اشخاص با اخلاص و آزمایش شده در دوران غیبت کبری خواهد بود که بر اثر فتنه ها و انحرافات حاکم در آن زمان ، به شهادت می رسد .

معنای دوم : مقصود از کمال ، برائت از آدمکشی می باشد که به همین معنی در قرآن مجید آمده است : آیا نفس زکیّه ای را بدون اینکه کسی را کشته باشد تو کشتی  ؟ کار زشتی انجام دادی . » ۳

و شاید از اینکه در  اخبار ، تعبیر به نفس زکیّه شده است به این خاطر بوده که می خواستند مفهوم قرآنی را بگویند .

ولی آنچه که معنای اول را تقویت می کند ، آن است که از این روایات آنچه به ذهن می رسد ، « نفس زکیّه » انسانی است که بر اثر شخصیت والای او ، آن قتل ، اهمیتی بسزا دارد ، و اهمیت قتل نیز درباره ی اشخاص آزمایش شده و با اخلاص است ، که در سطح بالاتری قرار گرفته باشند تا جلب نظر کند و موجب تأثر و تأسف عمیق مردم گردد . ولی کشف یک فر د معمولی بی گناه نوعاٌ اهمیتی در جوامع ندارد و جلب نظر نمی کند . ضمن اینکه اگر کسی می خواهد نشانه ی علامت شود ، می بایست در مورد کسی باشد که در بین مردم شناخته شده باشد ، و الّا نمی تواند نشانه ی ظهور باشد .

بنابراین وقتی معنای اول با مجموع روایات سازگار تر بوده و معنای دوم چنین انطباق و تناسبی نداشت ، برما لازم است که معنای اول را گرفته و بر طبق آن عمل کنیم .

محدّث قمی در این رابطه می فرماید : « نفس زکیّه آن پسری است از آل محمد (ص ) که در ما بین رکن و مقام کشته شود . » ۴

۱٫کمال الدین و تمام النعمه ، شیخ صدوق ، ص ۶۵۰ .

۲٫ ارشاد مفید ، با ترجمه ی ساعدی خراسانی ، ص ۶۹۷ .

۳٫ سوره کهف ، آیه ۷۴ .

۴ . منتهی الآمال ، شیخ عباس قمی ، ج ۲ ، ص ۳۳۷ .

برگرفته از کتاب یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان ( عج ) نوشته ی علیرضا رجالی تهرانی

۲ نظر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


(مهم)